Nowa era odśnieżania

Sól drogowa kojarzy nam się z pluchą panującą zarówno na drogach, jak i na chodnikach. Jest to spowodowane małą higroskopijnością soli – co, innymi słowy oznacza, że nie pochłania ona zbyt dużo wilgoci z otoczenia. Dlatego inwestorzy szukający sposobu na lepiej utrzymane zimowe drogi odeszli od soli i zwrócili się w stronę nowego, ulepszonego związku zwalczającego śnieg.

Chlorek wapnia jako przyszłość odśnieżania

chlorek wapnia do odśnieżaniaW przeciwieństwie do soli chlorek wapnia pochłania wilgoć z otoczenia – jednocześnie w trakcie tego procesu wydzielane jest ciepło, które skutkuje roztopieniem otaczającego związek śniegu. Dzieje się tak, ponieważ chlorek wapnia jest bardzo higroskopijnym związkiem. Zachowuje on też swoją skuteczność w bardzo ekstremalnych warunkach – działa w temperaturach dochodzących aż do minus trzydziestu stopni Celsjusza. Sól drogowa swoją skuteczność zachowuje tylko w temperaturach dochodzących do minus sześciu stopni, więc różnica jest realna. Chlorek wapnia do odśnieżania zapobiega też zamarzaniu, więc roztopiony śnieg przez długi czas nie zmieni się w lód. Może być używany jako substytut soli, ale możemy też użyć go jako dodatek do zwykłej soli drogowej. Znacząco zmniejsza to koszt odśnieżania przy zwiększeniu jego jakości, jednak taka mieszanka działa poprawnie tylko do wcześniej wspominanych sześciu stopni Celsjusza. Zapobiega też tworzącego się przy użyciu soli lodu, co zwiększa bezpieczeństwo poruszania się zimą.

Chlorek wapnia można nazwać kolejnym krokiem w odśnieżaniu. Jest skuteczniejszy od soli, ale może też zwiększyć jej skuteczność. Jego wykorzystanie zależy oczywiście od naszych preferencji, jednak osobiście postawiłbym na lepszą, skuteczniejszą opcję – w końcu pewnie wszyscy chcą już zapomnieć o pluchach towarzyszących nam co roku w okresie zimowym.