Do czego służy sterownik pompy wtryskowej?

Samochody wytwarzane w pionierskiej epoce branży motoryzacyjnej były napędzane silnikami benzynowymi. Pierwszy samochód z silnikiem Diesla zaczął był seryjnie produkowany dopiero w 1936 roku. Od tamtego czasu te układy napędowe przeszły ogromną rewolucję, a takich pojazdów jeździ dziś po naszych drogach miliony. Jedną z rzeczy, która rozróżnia silnik benzynowy od silnika wysokoprężnego jest pompa paliwa.

Zadania sterownika pompy wtryskowej

sterownik pompy wtryskowejTankując auto na stacji benzynowej nie zastanawiamy się jak dostarczane jest paliwo z baku do jednostki napędowej. Funkcję tą spełnia właśnie pompa paliwa. W silnikach diesla konkretnie nazywana jest pompą wtryskową. Na przestrzeni lat producenci wykorzystywali kilka jej rodzajów. Obecnie stosowane są układy Common Rail. Jest to już zaawansowana technologia, która wymaga od projektantów opanowania odpowiedniego systemu wtrysku paliwa oraz jego sterowania. Za kierowanie pracą tego urządzenia odpowiada sterownik pompy wtryskowej. Ma ważne zadanie, ponieważ to on dawkuje paliwo potrzebne silnikowi i dzieli ją w taki sposób, aby praca jednostki napędowej była jak najpłynniejsza. Wszystkie te funkcje ten elektroniczny sterownik pełni w czasie rzeczywistym. Zastosowanie tej najnowszej technologii ma wiele plusów. Jako, że sterownik pompy wtryskowej dowolnie kształtuje dawkę wtrysku to dzięki temu obniża się hałas pracy silnika, a do środowiska dostaje się mniej substancji szkodliwych. Może jednak wystąpić kłopot ze sterowaniem zaworu regulacji dawki paliwa. Wtedy wymagana jest jego regeneracja bądź wymiana.

Obecnie samochody z silnikiem wysokoprężnym cieszą użytkowników swoją niezawodnością, niskim zużyciem paliwa oraz przyzwoitymi osiągami. Odpowiada za to także rozwój pomp wtryskowych, które stały się dokładniejsze, a przez to praca jednostki napędowej bardziej płynna i cichsza.